Posted in juni 2014

Fiskpurè

400 gram torsk 1/2 mtsk saft från citron 1 mtsk dill ( kryddburk) 1 mtsk timjan (kryddburk) ca 50 gram osaltat smör 1 mtsk kokosolja 1 mtsk rapsolja 1 dl av spadet från den kokta fisken. Koka fisken i osaltat vatten. Häll av spadet ( spara 1 dl). Mixa alla ingredienser. Häll förslagsvis upp i … Läs mer

purémix..yummie

Blandade plommonpuré , majspuré och kikärtspuré idag. 1 kub av varje ( istkubsform) Trodde kanske inte att det skulle bli en hit,,men det vart det 🙂 Uppenbarligen är barn inte så kräsna när det kommer till att blanda lite ”ovanliga” smak-kombinationer.. 🙂

Fruktpurè

1 mango 1 äpple 1 persika 2 mtsk nyponskalsmjöl Skala frukterna. Mixa allt.- klart! Mango innehåller bland annat vitamin A, vitamin C, kalcium, järn och kostfiber. Nyponskalsmjöl innehåller mycket C-vitamin och massor av antioxidanter! Persikor är rika på Cvitamin, Om man äter en medelstor persika får man i sig 10% av dagsbehovet av C-vitamin.

Sparris-ost- & Laxpaj med mandelmjölsskal

Pajdeg 3 dl mandelmjöl 0,5 dl skalade sesamfrön 1 msk fiberhusk 1 tsk salt 40 g smör 1 ägg Fyllning 250 gram sparris 1 portionsbit lax ( 125 gram? tror jag en bit brukar vara) Ost stavar : den mängd du önskar. Vitlökspulver Äggstanning 4 ägg 2 dl vispgrädde salt, peppar Blanda alla degingredienserna till … Läs mer

Kikärtspurè

Torkade Kikärter go green (utan salt) Morotsspad, Palsternacksspad dill citron smör kokosolja Koka kikärterna tills de är mjuka, häll av vattnet. ( SPARA vattnet om du ej gör om jag och tar spad från annan råvara), Mixa- tillsätt spad tills önskad konstistens uppnåtts. Smaksätt med dill, citron. Tillsätt smör/ kokosolja. Kikärtor är järnrika

Kokosolja

Köpte kokosolja idag, vet egentligen inte varför, men tror den kan komma till användning. Tänkte prova att ha det som fett vid stekning, och är även intresserad av att prova det på huden. Lite fakta Kokosoljan är oerhört nyttig med sina medellånga mättade fettsyror (MCFA), dessa lagras inte som fett utan tas upp av kroppen … Läs mer

Broccolipurè

Koka broccoli i vatten Mixa broccolin med vattenspadet till önskad konstistens. Tillsätt lite osaltat smör. Frys in i iskubs-formar förslagsvis. Broccoli har en lösande effekt ( i magen).

Palsternacks-purè

Palsternacka vatten smör/ rapsolja Koka palsternackan mjuk, mosa med gaffel. Tillsätt spadet tills önskad konstistens uppnås. Tillsätt fett och eventuellt bröstmjölk/ ersättning för nybörjaren för att känna igen smaken.

Morotspurè

Skalad morot Vatten Koka tills de är mjuka. Mosa med gaffel förslagsvis. Tillsätt kokvattnet i önskad mängd beroende på vilken konstistens på purèn som önskas. Klicka i lite smör/ olja. Ha eventuellt i en skvätt bröstmjölk/ ersättning för nybörjaren vid servering för att barnet ska känna igen smaken. Morot har en stoppande effekt ( för … Läs mer

Gröt!

” Bebisgröt” Många är vi som ger våra små gröt. Det är en bra rätt att börja med då den innehåller mycket näring som järn och zink. Dessa är viktiga beståndsdelar för att ditt barn ska växa, och att blanda i frukt med C-vitamin ger inte bara en god smak utan hjälper också kroppen tillgodogöra … Läs mer