Halvvägs!

KuB v 13

I början på maj 2013 fick jag reda på att jag är gravid!
Jag höll på att ramla av stolen där hos barnmorskan. Kom verkligen som en överraskning!
Faktum är att jag varit inne på att aldrig skaffa barn. Jag och min sambo har känt att vi vill kunna vara spontana, och lite egoistiska, och bara göra sånt som vi vill i livet. Utan ansvaret för ett barn, och allt vad det innebär.
Meen.. sen den dagen vi fick reda på beskedet så ändrades våra planer helt.
Helt plötsligt vill vi inget hellre än att bli föräldrar. Galet hur det blir egentligen 😉

Iomed att jag har giftstruma, så fick jag direkt kontakta medicinmottagningen och berätta nyheten. Utan att ens ta ett blodprov så fick jag direktiven att höja min dos av medicinen Levaxin. Sen den dagen så går jag på provtagning ungefär var 4:e vecka för att kontrollera att värderna ligger som dom ska.
Ungefär i slutet på juni så blev värderna tillslut bra..och har varit det sen dess. Hoppas dom håller sig bra resten av graviditeten nu. Har höjt min dos ganska rejält sedan jag vart gravid ( vilket hör till vanligheten), nu äter jag 200mg/ dag. + järntabletter och folsyra 😉

Förövrigt så kan jag ju berätta att jag inte varit illamående en enda dag, vilket jag är tacksam för. Den otroliga tröttheten kom jag (såklart) dessvärre inte undan. Var i stort sett konstant trött dom 1:a 2-3 månaderna. Det spelade ingen roll hur mkt jag sov och vilade. Var lika trött iaf 😛
Men tröttheten går över efter den första tiden! Jag lovar 🙂

I slutet på maj fick vi ( jag och sambon) gå på information angående fosterdiagnostik. Kub- testet. Samtalet kallas ” Frejasamtal”. Innan detta samtal skulle vi ha läst på i broschyrer för att ha lite koll på vad vi tyckte och kände kring ämnet.
Kub testet är ju ganska omtalat, och det är viktigt att man har koll på vad det egentligen innebär innan man bestämmer sig för att göra testet eller inte.
Vi valde att göra det, till stor del pga min sjukdom och oron kring om ngt inte såg bra ut. Vi ville helt enkelt se att vi hade en hjärta som slog därinne.
Vi hamnde i ” lågrisk gruppen” över risken för kromosom avvikelser på fostret. Men även om vi hade hamnat i en högrisk-grupp så hade vi inte valt att göra fostervattendiagnostik. Siffrorna är ju endast en sannolikhetssiffra.
Väldigt många hamnar ju i ” högrisk-gruppen” och föder sedan barn som inte har ngn kromosomförändring alls. Får man en siffra på 1 på 200 så kallas det lågrisk. 1 på allt under 200 kallas högrisk. Men ”riskerna” är ju otroligt små om det är exempelvis en sannolikhetssiffra på 1 på 150……. Vi vet ett par som fick beskedet 1 på 2 att deras foster har Downs syndrom – ut kom en bebis helt utan kromosomavvikelser ca 8 månader senare.

Känslan att få se den lille i ens mage, hoppa omkring- var helt underbar! Kub testet gjordes i vecka 12.

Ungefär runt vecka 15 började jag känna fosterrörelser – men dom var vääldigt svaga. Kändes som lite pirr i magen skulle man kunna beskriva, lite som en fjäril som flaxade till ibland. 🙂
Sedan ungefär vecka 17 så kan man beskriva det som en känsla av små ” boffar” i magen. Fortfarande väldigt svaga! Längtar tills det känns starkare! 🙂
Fick reda på av barnmorskan att jag har min moderkaka i framvägg, vilket gör att man kan känna rörelserna lite svagare/ senare än om den hade legat i bakvägg. Detta på grund av att moderkakan fungerar lite som en stötdämpare.
Hon sa att det är ungefär 50/ 50 på om man har den bak eller fram. Men att inget av det är bättre eller sämre. Så det är helt enkelt bara att gilla läget och vara glad att allt ser bra ut hittils!
Hursomhelst så har vårat lilla pyre varit vääldigt rörlig på de två ultraljuden när vi har fått oss en titt på vår skatt 🙂 !

På rutinultraljudet fick vi BF datum, och vi fick reda på vilken kön hen har 🙂 så mysigt att veta vad det är för en rackare som ligger därinne. Vi bestämde oss i sista stund ( inne på britsen) om vi ville ha beskedet eller inte. Men vi ångrar oss inte en sekund att vi tog reda på det!
Vi har valt att hålla det som våran egen hemlis. Känns fint att bara han och jag vet vad som väntar.. 🙂

5 thoughts on “Halvvägs!

Kommentera

