Examensbakning pågår! :)

gaffelkakor, strassburgare, kolakakor 001

Idag tog jag då examen äntligen 🙂 Fick fullpott i alla kurser.. så det känns såklart riktigt kul!
En mätt mage på smörgåstårta bjöd förmiddagen på också 🙂

På eftermiddagen har jag bakat lite fika inför helgen då det kommer besök.
Kolakakor, Gaffelkakor, och strassburgare blev det!
Enkla kakor som är färdiga på nolltid!
Recept.
Strassburgare•100 g smör
•0.5 dl florsocker
•1 msk vaniljsocker
•1.25 dl vetemjöl
•1 dl potatismjöl

Rör smör, florsocker och vaniljsocker till en jämn smet.

Tillsätt potatismjöl och vetemjöl, vispa med elvisp. Spritsa degen med maskin eller för hand till längder på en plåt med bakplåtspapper. Jag körde det vanliga knepet med en påse som jag klippte ett litet hål i.

Grädda mitt i ugnen i 175°C i ca 10 minuter. Låt svalna. Tips är att doppa dom i smält choklad när dom svalnat.

Gaffelkakor
•200 g smör
•4 msk strösocker
•1.5 dl havregryn ( jag använde Rågflingor)
3 dl vetemjöl
kanel och vaniljsocker tillsatte jag- blev gott! ( ca 1 krm av varje)

Rör ihop smör och socker till en jämn smet med elvispen.
Tillsätt havregryn och mjölet. Rör ihop till en jämn smet med elvispen.
Rulla smeten till bollar , ca 30 st och fördela på plåtar med avstånd mellan bollarna.
Tryck till varje boll med en gaffel.
Grädda mitt i ugnen i 200°C ca 8-10 minuter till gyllengul färg.

Kolakakor
•100 g smör
•1 dl socker
•1 msk vaniljsocker
•2 msk sirap
•2 1/2 dl vetemjöl
•1 tsk bakpulver

Låt smöret bli rumstempererat. Blanda med socker, vaniljsocker, sirap, vetemjöl och bakpulver.
Halvera degen. Forma till 2 rullar. Lägg dem på bakpappersklädd plåt och platta ut dem.
Grädda i 175°C i 10-12 minuter. Ta ut plåten och skär kakorna diagonalt, efter ngn minut. Lägg i burkar med tätslutande lock så håller som sig sega å goa! 🙂

2 thoughts on “Examensbakning pågår! :)

Kommentera

