Mindfulness

nature
Mindfulness – ”medveten närvaro”

Grunden till allt jag gör är medvetenhet och närvaro. Det finns inget viktigare än just detta.  Denna förmåga är nyckleln till lycka och harmoni.

Mindfulness handlar bland annat om sinnesnärvaro. Genom att vara medvetet närvarande i nuet kan man bli friare att välja hur man vill agera på det som händer i tankar, känslor och kropp i varje ögonblick. Vid mindfulnessmeditation utvecklar man färdigheter i just detta. Mindfulness kan hjälpa dig att hitta balans i livet. Med regelbunden övning kan den bli ett sätt att minska stress och oro.

Du kan öva på närvaro och att uppleva vad som händer runt omkring dig när som helst. Tänk på och känn dofterna när du lagar mat, se grönsakernas färgnyanser och upplev smakerna i maten. Fånga nuet, helt enkelt.
I mindfulnessmeditation använder du framför allt andningen för att vända uppmärksamheten mot ditt inre.
En annan viktig del av mindfulness är acceptans. Att lära sig acceptera sina tankar och känslor och förstå att de bara är tankar och känslor kan kännas som en befrielse. Då är det lättare att inse att du duger som du är.
Det finns ett starkt samband mellan stress, höga prestationskrav och låg självkänsla. Det innebär att du lätt fastnar i negativa tankemönster. Med hjälp av mindfulness kan du lära dig förstå att du duger och att det är okej att inte vara perfekt. När du har distans till dina tankemönster och kan se dem på avstånd är det sedan lättare att göra medvetna val i stället för att bara köra på i gamla hjulspår.

Om du har en bra självkänsla blir du inte lika lätt fixerad av att prestera på topp hela tiden. Du får också lättare att säga ifrån och unna dig avkoppling.

Den största utmaningen i mindfulness ligger i att fästa uppmärksamheten på vad som händer just nu. För det är bara just nu vi kan leva, växa och uttrycka våra känslor. Det är nuet vi går miste om när vi ägnar åt oss åt att planera eller oroa oss för framtiden.

Människor som regelbundet prakiserar mindfulness vittnar om att de upplever en känsla av ökat utrymme inom flera områden av livet, och de upplever fördjupad kontakt med sig själva, och med andra människor.

En mängd studier har visat att mindfulness är effektivt vid tex ; stress, depressioner, smärta och sömnproblem.

Man har sett att efter 8 veckor av mindfulness så har mätbara effekter på hjärnan kunnat ses, i form av minskad stress, fler positiva känslor etc.

Människor som prakriserar mindfulness i sin vardag, menar att de fått en rikare upplevelse av livet, att de känner sig mer levande.

Hittade infon här. , och här

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s