Dopamin – belöningssystemet

godis
Kan det bli för mkt godis/ mat/ träning/ alkohol ibland?
Du vaknar upp och säger ” Aldrig igen”
Sen händer det lik förbannat igen.

Ofta kan känslor som skam och brist på självkontroll komma till följd.

Varför fortsätter vi?
Signalsubstansen dopamin är det viktigaste drivmedlet i hjärnans belöningssystem.
Det som utlöser dopaminutsöndringen är ofta ett sinnesintryck. Det kan exempelvis vara smaken av godis, doften av mat, eller känslan av någons närhet.
Om vi äter när vi är hungriga, värmer oss när vi är frusna eller uppfyller något annat av vår kropps grundläggande behov, då belönar vi oss själva med en dos dopamin. Det känns bra, helt enkelt.

När vi löst en svår uppgift på jobbet, köpt något till ett bra pris, eller gjort något annat som bringat positiva känslor så är det åter hjärnan som sprider ut lite dopamin.

När vi lever i goda relationer med människor runt omkring oss, när vi är kära, när vi tar hand om våra barn eller pysslar med något annat som vi gillar – då är dopaminet också inblandat. Det ger oss glädje och tillfredsställelse.

Det farliga med exempelvis alkohol är att ämnena frisätter dopamin och ger välmående, men också ett kemiskt beroende. (Alkoholism)
Beroendet tar sig skilda uttryck.
Är vi exempelvis shoppingberoende kan vi ha 99 par skor i garderoben och ändå köpa det hundrade.

Kopplingar mellan olika beroenden och dopamin har visat sig vara stora.
Rökning, narkotika, droger, alkohol, mat, godis mm och beteenden som träning, spänningsfyllda aktviteter ökar dopaminet och kan skapa beroenden. Efter ett tag kan kroppen bli så beroende av dessa dopaminkickar som du får genom dessa aktiviteter och preparat att det blir svårt att sluta!

Beroendecentrum i hjärnan kan därför påverkas/kidnappas av såväl ett kemiskt beroende ( ex alkohol/ narkotika) som ett beteende och hjärnan har ofta dessvärre en förmåga att föredra så hög dopaminaktivering som möjligt, vilket leder till att kroppen vänjer sig med allt högre halt av dopamin för att må bra.

brain finger

Dopaminbrist kan leda till trötthet, koncentrationsproblem, depression, sömnbrist, mental slöhet, ointresse och att man blir allmänt ouppmärksam. Stor dopaminbrist kan leda till psykiska sjukdomar, depressioner, Parkinsons sjukdom, RLS (rastlösa ben) mf. Det finns även koppling mellan dopaminobalans och ADHD, låga halter av amfetamin höjer dopminhalten och används därför ibland mot ADHD. (Schizofreni har däremot kunnas kopplas till förhöjda dopaminhalter, det samma gäller vid psykoser.)

Om du har brist på dopamin kan du prova med att öka intaget av proteiner. Mat med mkt protein i är bland annat:kött, ägg, fisk, baljväxter, mandel, avokado, bananer, keso, nötter etc. Förutom protein behöver kroppen vitamin B6, vitamin B12 samt magnesium för att främja bildandet av dopamin. Järn har även visat sig ha en viktig funktion vid produktionen av dopapamin.

•Upptäkten av dopamin som en signalsubstans gjordes av den svenska Nobelpristagaren Arvid Carlsson.

Hittade infon här , här, här

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s