Fläskytterfilè,sparris,avokadosallad & fullmåne.

Natten till idag kunde jag inte sova alls. Var trött..men det spelade ingen roll. Kanske hade med fullmånen att göra?..vem vet.. Har varit hyffsat pigg idag ändå, som tur är 🙂 Först var det skolan..sen hem å käka, sen jobbet – 22 ikväll.
Imorrn blir det jobb 8 timmar.. passar på att rycka in lite extra nu när det är röda dagar 😉

Idag vart det ungsstekt marinerad fläskytterfilè med stekt sparris, sås och en krämig sallad. Blev riktigt gott!

Fläskytterfilèn hade jag haft i marinad gjord på vinäger, olja, soya, vitlök, svartpeppar- i ett dygn.
Stekte den på hög värme med en klick smör i några minuter bara, innan jag la in den i ca 1 timme i ugnen på ca 175 grader. Om man vill undvika att köttet ska bli torrt så är det ju smart att ta ut och provskära ibland.

Marinaden hällde jag över i en kastrull och tillsatte en klick kesella. Koka upp- och vipps så har du såsen.

Sparrisen stekte jag på medelvärme med smör och kryddade med svarpeppar och havssalt. Stek till önskad konsistens är uppnådd.. ca 5 minuter.

Salladen: gurka, körsbärstomat, rödlök, vitkål, avokado, keso och en vinägrett gjord på vitvinsvinäger, olja, citron, svarpeppar, vitlök, salt, salladskrydda.

Kommentera

