avvikelse

soluppgang
Hur kan vissa människor vara så trångsynta att dom ser på människor som-, enligt normen är avvikande,-
med avsky?
Exempelvis sånna som fnyser åt hemlösa och alkoholister och tycker att ”dom kan skylla sig själva” ”Ta tag i ditt liv”
På grund av okunskap tror jag! Och i vissa fall andra störningar..
Läs på om hur vi människor blir som vi blir- till att börja med.., och vad det innebär med ett kemiskt beroende istället för att spotta på dom som ligger!
Kort och gott så kan jag informera om att vi blir som vi blir med hjälp av varandra. I samspelet med andra människor så blir vi till.
Man måste se till helheten.
Vad har exempelvis den hemlösa mannen på parkbänken varit med om? Hur har han blivit uppväxt? Har han blivit mött med kärlek och respekt? Har ett kemiskt beroende varit boven i dramat? Om vi visste svaren på dom frågorna skulle vi ( dom flesta) snarare titta på den hemlösa med förståelse och sorg i tankarna.

En gång var det en bekant till mig som frågade mig ” varför vill du jobba med sånna?! ” när jag berättade att jag utbildar mig till behandlingspedagog, och vilka områden jag kan jobba inom.
Och det var inte med en positiv ton.
För mig känns det helt enkelt bra att göra något annat än att försöka hitta rätt nyans på rouge eller läppstift till en kund eller stå och steka hamburgare.
Att kanske kunna ge en människa hopp om framtiden och viljan och gnistan tillbaka…
Bilden på soluppgången hittade jag här.

5 thoughts on “avvikelse

Kommentera

